11 mars 2009

Huset stod i lågor.

Igår när jag kom till skutan så var allt som vanligt. Jag satt och käkade min yogurt inne på Sofies kontor samtidigt som jag satt och småpratade med henne, Elin och Sara. Sedan gick vi ut och skulle ta minibussen och åka till bowlinghallen! Då helt plötsligt så kommer Madde, helt utan att jag visste av det. Aja, det hör inte hit. Men iallafall så började vi småprata om allt möjligt när vi hade suttit oss i bussen och väntat på att några till skulle komma. Då berättar hon att när hon skulle ta bussen till alfta så hade hon gått förbi den stora vita prästgården som står bredvid gamla skolan (ovanför där hon bor), ur skorstenen på huset så hade det kommit rök.. Och jag tänkte, "jaha, och? det är väl fullt normalt!". Sedan säger hon att det verkade som att något inte stod rätt till. Hela nedervåningen var alldeles mörklagd och man såg inte in i huset. Och röken som kom ur skorstenen var allt annat än vanlig rök som kom ifrån en liten brasa.. Den var tjock och brun/grå och luktade väldigt starkt. När vi sedan åkte förbi huset påväg till Edsbyn bara några minuter efter att vi suttit och pratat om det så vänder jag och madde os om för att se om vi kan se baksidan av huset.. Det kunde vi. Halva husväggen var kolsvart och ur fönstrena på den sidan så kom det tjock svart rök. Det såg så hemsk ut.. När vi sedan skulle hem ifrån Edsbyn så såg vi på kilometers avstånd hur lågor lyste upp himmlen och tjock svart rök försvann i den nattsvarta himmlen. När vi var utanför huset så rådde det trafik kaos, folk stod i klungor runt huset och det var 4 st brandbilar på plats. Man såg bara de svarta konturerna av fönster och dörrar på huset i de stora lågorna. Lukten av brandrök trängde sig in i bilen och man kunde till och med känna värmen av lågorna. Det var så fruktansvärt hemskt.. Jag och pappa åkte dit senare för att titta lite. Då brann endast nedervåningen (eftersom att övervåningen inte längre existerade) och man såg de höga väggarna glöda runt de stora lågorna. Det här kommer aldrig lämna mitt huvud. Har aldrig sett något värre...

(branden orsakades av en kastrull med matolja som tog eld och elden tog sig i fläkten och sedan spred sig via lufttrumman)

//JosefinHallström

Inga kommentarer: