3 november 2008

Think about it..

(notera att det jag skriver som pekar ut olika "folk grupper" bara är exempel på vad vissa fördomar säger och inget som jag personligen tycker. Och jag är heller inget utav det som beskrivs nedan.)



Vi säger såhär.



Du har lärt känna en grupp människor , inte särskilt mycket bara lite. Liksom du vet inget om vart dom bor, hur dom bor, sexuellaläggning, deras föräldrar, uppväxt, tro osv. Du känner liksom bara ytan och inte det som ligger under den. Vågar man då sitta och prata högt och fördomsfullt om tillexempel: Människor från andra länder än Sverige, Dom med annan läggning än Hetro, vegetarianer, Jehovas Vittnen osv. ?



Jag tänker alldeles för mycket för att vara så dum att jag gör det!

Man sätter sig liksom inte i en grupp med människor som man bara känner till ytan och börjar snakka om hur äckligt du tycker det är med bisexuella eller om hur idiotiska vegetarianer är som inte äter kött eller om hur udda Jehovas Vittnen är! Personen som sitter brevid dig kan faktiskt vara något av det där som du tycker är så "äckligt", "udda" och "idiotiskt".



Försök att sätta dig in i hur det skulle vara att vara den där personen som är något av det där som du just har pekat ut! Det går inte va? Nej, för den personen mår nog sjukt dåligt av det hon/han precis har hört komma ut ur din stora mun. Om jag hade varit den personen så hade jag aldrig mer kommit tillbaka för att jag hade känt mig så hatad och utpekad!



Så.. Tänk efter..



Over and Out/ JosefinH.







Inga kommentarer: